Bartha Márk

bartha_cover

….és akkor ott ücsörögtem a megbeszélt helyen, aztán egyszer csak feltűnt, hogy a parkoló irányából közeledik egy alak; a neten fellelhető fotók meg az egy-egy közös partiról bevillanó képek alapján valószínűsíthetően Bartha Márk, akit ezúttal kérdezgetek. Kedves mosoly, érces hang, két puszi.

Már a rajtnál volt egy zenei vonal, ami mentén Márk elindult és adott egy alapot – legalábbis a fülnek – ahhoz, hogy rávezesse, megtalálja „A” hangszert. Gyermek kora óta tanult zenét,  de valódi bensőséges kapcsolatot először a beatbox-szal teremtett: „Ez volt a saját zenei definícióm. Ez volt az életem. Fölkeltem, kávéztam és beateltem.”

Két országos bajnokságot nyert és kétszer vett részt világbajnokságon,  majd a TED-esek is meghívták, hogy tartson náluk egy előadást. Mostanra ez a korszak már lecsengett, de az előadóművészet mint olyan nem vált köddé, csak átalakult a műsor és persze a közönség is, mint ahogyan a beatbox sem tűnt el teljesen, csak mára inkább hobbi maradt, meg persze szép emlék.  Ezzel együtt, ez a minden ízében váratlan, rapid lavinaszerű hangzás járult hozzá ahhoz a magatartáshoz, ahogyan a gépekhez viszonyul. “A beatboxolás egy olyan zenei gondolkodást alakított ki bennem, ami egy állandóan változó, hömpölygő hangmasszákkal való operálást, improvizációt jelentett. És az első laptop-zenélős szárnypróbálgatásaimba épp ezt a metódust integráltam egy egészen más eszközön.“ Elsőként saját hangjait loopolva, azokat vagdosva készített el egy finoman csapongó bemutatkozó anyagot és pályázott vele a 2010-es UH Festre, amit elég izgalmasnak találtak ahhoz, hogy beválogassák. Ugyanez szolgált felvételiként a Pécsi Művészeti Kar Elektronikus Zenei Médiaművész Szakára, ahol aztán el is kezdhette tanulmányait.“ A suliban megtanították többek közt azt, hogy hány ezer féle módon lehet hangot kicsikarni egy gépből.” Emellett Pécs S Olbrichtot is Márk útjába sodorta, ami a szoros barátság mellett aztán Kiss Rajmunddal kiegészülve a SATLTSADB (ship arriving too late to save a drowning bitch) nevet viselő formációt eredményezte, aminek köszönhetően kirándulásokban nem volt hiány. Jártak koncertezni többek között Pozsonyban, Bécsben és Berlinben is. Párhuzamosan persze ugyanúgy ment és megy a szólózás, improvizatív elektroakusztikus performansz,  amiben a beatbox, az ének és a laptop a főszereplők. Törzsvendége az UH rendezvényeknek, hallhattuk már a Jazzajon és nem utolsósorban a Müsziben, egy egészen egyedülálló live act-tel.

A Soundcloudon megjelent zenéi mondhatni behatárolhatatlanok. Elsőre egymástól mérföldekre állomásozó párpercesek, mintha egy-egy különféle szín, vagy látványosan eltérő forma próbálna összebeszélni és egy kötegbe, mi több egységbe rendeződni mondjuk egy festményen, csak annyira szerteszét, hogy többségük még jószerivel a vásznon kívül van. Keresik a megfelelő utat, ahogyan maga a művész is teszi.

Zenehallgatás terén igyekszik nem válogatni, de legmeghatározóbb talán az oldschool- és a Leaving Records-os bólogatós vonal.

Pályafutása során számos kultúr intézményben (SÍN Kultúrális Központ, MU Színház, Gödör Klub Színházterem, Ódry Színpad, MOHA – Mozdulatművészek Háza, Eötvös10 Közösségi és Kulturális Színtér, ARTUS Kortárs Művészeti Stúdió), színházi produkcióban közreműködött zeneszerzőként, illetve élő zenészként. Egy éven át hallásfejlesztést tanított egy budapesti hangmester képzésen, most épp 2 filmhez készít zenét és egy játék-applikáció sound designjának megvalósításában is részt vállalt.  Jelenleg ezek a projektek éltetik és ezen alkalmazott zenei területen szeretne elhelyezkedni.

Legfrissebb fellépése kapcsán jövő héten újra Pécsre látogathat, ugyanis a Létra nevet kapott összművészeti központ nyitó estjének egyik vendég előadójaként örvendezteti majd a nagyérdeműt, a 12z és Carla Under Water társaságában.

A HAANGnak készített mixében azon mellékvágányos műveit rendezte kollázsba, melyek valamilyen úton módon nem lettek felhasználva, de korántsem elhanyagolandók. “A podcastot az elmúlt 3-4 év alatt készített zenéimből válogattam össze. Igyekeztem egy sűrű mixet csinálni ebből a vegyes anyagból, ahol az összeválogatott számok stílustól függetlenül, valamiféle zenei narratíva alapján kapcsolódnak egymáshoz. Jelenleg az intro után következő rövid, egyelőre félkész nótán dolgozom. Most ez a fajta hangzásvilág érdekel, ezen kívül hasonló zajos/elektronikus, illetve könnyebben emészthető számok váltják egymást, de belecsempésztem saját élő improvizációból két részletet, meg különböző szoftverekkel (max msp, supercollider) készített zörejezős felvételeket is.”

A kérdés, hogy mit is csinál a zenei életben, végül megválaszolatlan marad. Nem véletlen ez sem. Úgy érzem, a tehetséget nem kell megmagyarázni.

Miklós Noémi, 2014.09.11.

Podcast#026, Bartha Márktól a HAANGnak:

 

 

Kapcsolódó események:

Minden vélemény számít!