bekø

A dubtechno ifjú titánjanként emlegetik a mindössze 20 éves Bekő Áront, aki alig egy éve tűnt fel a Technodub Seance szervezésein – első alkalommal a Nemdebárban rendezett Spektroomon, majd hamarosan a LÄRM-ban egy másfél órás live szettben bizonyíthatta, hogy méltán lett oszlopos tagja a magyar dubtechno közösségnek.
Kíváncsi voltam a gyors felívelés receptjére, a megoldást pedig egy absztrakt és előremutató gondolkodású fiú vázolta fel, aki ugyanolyan tudatossággal áll a zenéhez, mint amilyen tehetséggel és érzékkel formálta magára a dubtechno süllyesztett lábdobjainak és fel-fel emelkedő akkordjainak hullámzó hangzásvilágát. Halljuk hát bekø-t.

Mikor érezted először, hogy ehhez közöd van?

Áron: A legelső zenés próbálkozásom a Music 2000 Play Station loop pakolgatós szoftverével volt, majd számítógépen mélyedtem bele jobban abban, hogy lehet – a legáltalánosabb értelemben véve – zenét felépíteni. Sok időt töltöttem az Ableton, Reason és Fruity Loops tanulmányozásával is. Míg a szoftverekkel ismerkedtem szépen lassan megszilárdult bennem, hogy saját zenét akarok csinálni.

Fiatalon vágtál bele…

Áron: Kezdettől fogva nagyon aktívan álltam hozzá az elképzeléseimhez – sokat tanultam és dolgoztam a zenémen, több helyre küldtem anyagot, és nem lankadt az lelkesedésem akkor sem, ha negatív visszajelzést kaptam, amikor kaptam egyáltalán. Egyébként, akinek a mai napig mindig elküldöm a kész, vagy félkész track-jeimet, az a bátyám. Ő validálja a munkámat.

Hasonlóképpen alakult ki a kapcsolatod a Technodub Seance-al is?

Áron: A zenével való foglalkozással és tanulással párhuzamosan ismerkedtem meg a munkásságukkal – egyszer egy interjúban olvastam, hogy keresik az utánpótlást, számomra ez volt az egyik ösztönzés. Akkor már több TDS bulin megfordultam, az egyik után pedig odamentem hozzájuk, és megkérdeztem elküldhetném-e az anyagaimat. Itt már biztos voltam abban, hogy milyen irányba szeretnék elindulni, és az ez volt. Ők ismertették meg velem a stílust, ezért és a számos lehetőségért is nagyon hálás vagyok nekik.

Idén először volt alkalmad a LÄRM-ban élőben játszani, amiről újra meg kell jegyeznem, hogy nagyon szép dinamikájú szett volt. Te hogy élted meg?

Áron: Nagyon durva volt, már csak azért is, mert ilyen élményben még nem volt részem, másrészről pedig nem titkolt célom volt, hogy egyszer egy ilyen ikonikus helyen játszhassak. Megtiszteltetés volt ZOL és Krisz Deak mellett, a DirekTorz és SUBlogic társaságában pult mögé állni. A hely nem okozott csalódást; nagyon jól szóltak a szettek.

Jelenleg milyen eszközökön dolgozol?

Áron: Most pont váltásban vagyok – eddig Abletonon írtam és játszottam is a zenéimet, most tanulom és fedezem fel az analóg szintetizátor és a sampler adta lehetőségeket, a jövőben pedig minden tracket és szettet ebben a formában tervezek összerakni. Ez egy hosszú út, én pedig épp csak elkezdtem, de szeretném minél tovább vinni, minél jobban kiteljesíteni a folyamatot. Nagyon határozottnak érzem magam most ebben – a zenén keresztül tudok megnyílni és átadni gondolatokat, talán jobban és hatékonyabban, mint verbálisan, és ezért ragaszkodok is hozzá.

Hogyan készülsz, mi inspirál?

Áron: Minden inspirál. A legtöbb ötletem akkor szokott bevillanni, amikor itt megyek haza a kettes villamossal. De például az idegességet és dühöt is gyorsan át tudom fordítani alkotó energiába. A legutóbbi fellépéseim között eltelt pár hónap, ez idő alatt például sok projekt lefutott bennem, amibe sok érzést és impulzust fektettem – ezeket is nagyon jól lehet hasznosítani, ha zeneírásra vagy próbára kerül sor. Egy live-ra is úgy készülök, hogy ezeket a folyamatokat a szettemben végig vigyem, utaztasson, legyen történet-mesélős a téma.

Milyen lenne számodra egy tökéletes track?

Áron: Amiben érezhető, hogy nemcsak összedobálták, de közben nem is egy sablonra ráhúzott, kimatekozott track. Egyszerre összeszedett és tudatos, másrészről pedig egyedi és felismerhető benne az adott zenész kéznyoma, ami magával tud ragadni egy másik világba, ha a hallgató részéről is van hajlandóság.

A dubtechno-ban ezt megtaláltad?

Áron: Most azt mondanám, hogy maximálisan. Egyrészt teljesen absztrakt, másrészt néha stíluson belül sem tudom bekategorizálni. Egyszerre buliztat, és képes arra is, hogy elvigyen magával, teljesen el tudok kalandozni rajta. Számomra érzéseket közvetít, érzéseket vált ki, és inspirál.

Nemrég jelent meg a Cassis Boudier c. track-ed egy orosz digitális kiadó – a hello strange válogatásában. Mit érdemes tudni erről?

Áron: Ez a második megjelenésem, és egy lassabb, tipikusan csukott szemmel hallgatós track lett, amivel oda utazhatsz ahova akarsz, miközben felveszed a vibe-ját. Semmiképp sem mondanám bulizósnak, a hangzásban próbáltam arra törekedni, hogy lelékmentő legyen.

Szeptembertől Törökországban fogsz tanulni, hogyan tervezed a jövőt?

Áron: Viszem magammal a felszerelésem – biztos vagyok abban, hogy ott a friss hatások, egy teljesen új kultúra és szemléletmód valami totálisan mást fog kihozni belőlem, mint a kettes villamos.

Gagyi Szidónia, 2017.08.16.

Fotó: Bugár Máté

Podcast#077 bekø-tól a HAANG-nak:

bekø a Soundcloudon:

Kapcsolódó események:

▩ LÄRM ▩ Technodub Seance ▩ ▩ with Delay (Deepfields) ▩