Bios

haangCover
fotó/grafika: Szabó Csenge/Fejérváry Tamás

2002-t írtunk. Fejérváry Tamás egy időben kezdett zenét írni és gyűjteni, csak azután, hogy rengeteg nagyszabású buliban is megfordult. „ …amikor egy lehengerlően jó szettet hallottam, azt az érzést én adni is szerettem volna, nemcsak kapni, így kezdődött.” Gitározni tanult és énekkari tag volt évekig, aztán egyhamar a Fast Tracker, Rebirth és Reason csavargatása töltötte ki a szabadidejét. Csak úgy ontja magából a szót, ami egyértelművé teszi a zenéhez fűződő elhivatottságát és szeretetét. Bevált szisztéma? Az van, több is. Valós, intuitív, olykor idealizált érzéseket céloz meg és használ fel, de van, hogy egyetlen hang sújt le rá elementáris erővel egy zenéből, vagy egy kedvenc hangszerét nyúzva. Előre nem látja a készülő track szerkezetét, sem hosszát. Basszus, lábdob, érzelmi töltet, rétegek ki- és bekapcsolása, majd  az utóbbiak variálásánál már átfordul készítőből hallgatóba, ami Bios munkamódszerének egyik legalapvetőbb pillére. Sokat elemzi saját felvételeit, a makulátlanságra törekedve fürkészi a hiányosságokat, esetleges hibákat, kiküszöbölnivalókat. Gömbölyű, selymes, buborékszerű hangkortyok, kötetlenül nyers, analóg hangzással machináló palackból.

Te hogyan éled meg a zeneírást? 

Szeretek elveszni. A sound design-t akkor is mélységes, intim folyamatnak érzékelem, ha egyébként nem vagyok egyedül – ezt a hozzám közel állók sokszor tapasztalhatják, redőny le, Tomi repül és nincs külvilág… de nekem nem megy másképp. Ez azt hiszem az XY kromoszómapár és a lelki beállítottságom szükségszerű hozadéka, aminek igyekszem a pozitív oldalára koncentrálni, emiatt tudok erősen fókuszálni.

Színek, hangulatok és a zenéd – vannak ilyen párhuzamok a fejedben?

A szín nagyon könnyű, türkizbe hajló telt középkék, vagy fáradt párizsi kék. Hangulat… a leginspiratívabb talán az ősz elmúlás-szagú, keserédes, magenta-naplementés mivolta, ami úgy szép, hogy közben fájdalmas is.

A zenéről olvasni? Amikor csak teheti. Tematikus blogok mások zenekészítési módszereiről,  hangszerekről, stúdiótrükkökről, valamint több fórum aktív figyelője (például a Zene az kell, mert körülölel, gearslutz, Hungarian Sound Designers, KVR, Ménemszól, Attack Mag, Steinberg, Moog Music stb.) és az EMAF Bp szerkesztője is.

Agnes Obel, Clint Massel, Moderat, Aes Dana, Connect.OHM, Ada, Depeche Mode, Minilogue, Looptroop, The Knife, Portishead, Ben Woods, Jon Hopkins, korai Deepmix szettek – többek közt a telójára töltve; ha hazaiak, akkor a régebbiek a Kispál és a borztól, Quimby és Szűcs Krisztián közreműködései, Yonderboi összes eddigi megnyilvánulása, Akkezdet Phiai, Cseh Tamás.

A soundcloud-mixcloud reggel elindul és estig meg sem áll. Stílusok terén jórészt mindent megízlelt még fogyasztóként; punkrock, hiphop, nu jazz, soul, dnb-en át lépkedett a house és a techno 4/4-es vonalára. Viszont nem szorítkozík ezen műfajokra, sőt nagyon is nyitott mindaddig, míg a zene úgymond nem kívánja megszállni a tudatát. „Tipikus Bika vagyok, nehezen viselem, ha kizökkentenek a saját tempómból, és azt hiszem ez tükröződik a zenei ízlésemben is. Szomjazom a nyugis, de katartikus élményeket, sok zene gyönyörködtet, ami másnak depresszív.”

Lemezeit legszívesebben warm-up-oláshoz veszi elő. Számos helyen megfordult már, a Justmusic, a Prime, RTS.FM és a Tilos műsoraiban, Deepimpression, I Love Deep, The Edge és Alloyed.net rendezvényeken, az A38-on, barátok által szervezett illegál és félhivatalos folyóparti és hegytetős bulikon. Az ő nevéhez fűződik a Loud!Society, amivel idén lesz 10 éve, hogy friss ötletekkel színesítik a hazai underground mindennapjait. “Együttműködés, a zene közösségépítő, összekötő ereje” – nagyon lényeges dolgok ezek számára, minden korábbi kooperációját fontosként jelöli meg, pl. Madox-szal (MAO), a genfi illetőségű énekes Krizia Bassaninivel, Ohmikronnal (Ohmost), Po:tivel (BPcuts), Barta Zsolttal (Moonkissed) és az elmúlt hónapok legtermékenyebb projektjeivel az élen: RoyalVickel (Le Chaim) és Universal Language-dzsel, a Barak Recordings figuráival közösen próbálgatják magukat egy live act keretein belül, DirekTorz néven. A két brand, a Barak és a L!S egymás mellé illesztésével létrejött egy kontrasztos lo- és hi-fi alakulat, ahol a legjobb értelemben vett nyers esetlegesség fészkeli be magát a tudatos kidolgozottságba.

A 10. Alkotótáboron, a nagyszínpadon zárhatta le a péntek éjszakát. „Az Alkotótábor lecsapódása egy szándéknak, ami nagyon szimpatikus. Szakmai fórum, az underground képviselőit hozza össze az országból 2-3 napra, közösséget, állandó közönséget biztosítva számu(n)kra. Ezért maradt hiteles, és megyek el ugyanolyan szívesen, mint először.” Nem számít, hogy a tábor esetleg nem az, nem is lehet ugyanaz már, mint a kezdetekkor. Lassan az összes korábbi szerveződésre gyakori frázisként használt „már ez sem a régi”-re is rázza a fejét, egyáltalán nincs ellenére, hogy a dolgok változnak. „Az elektronikus zene pontosan azért csodálatos, mert olyan, mint egy folyamatosan formálódó növény, ami állandóan átalakul, és vannak hajtásai, amik nem mindenkihez érnek el.” Ez így van jól.

Bármibe fogott bele, a nekirugaszkodás és a kezdet viszonylag könnyen ment, az egy szinten túli továbbjutás viszont már komoly erőfeszítéseket igényelt, de kitartásának köszönhetően mindig közelebb került kitűzött céljaihoz. A fiatalként előtte álló perspektívák közül – idősebbik bátyját követve és rajztanára unszolására – az alkalmazott művészetet választva grafikus lett. Kéznyomát nálunk is otthagyta, neki köszönhetjünk logónkat és a HAANG arculatának kialakításában is nagy szerepet vállalt.

És a jövő? A folyamatos fejlődés szándékával, zenéjében a stílusok közti átjárhatósággal való kísérletezés mellett egyre több teret adna a költészettel és asztrológiával kapcsolatos szabad képzettársításoknak. Az L!S-t a kiadóvá válás felé terelni szintén jelentős feladat, hogy szócsöve lehessen az azonos szemléletű, elsősorban hazai producereknek. A stúdió kényelméből végre kiszakadva lépne egy jó nagyot a hangszeres játék felé, bátran vállalva a felelősséget és a hibák lehetőségét. Új és maradandó dolgokat alkotni, érzéseket gerjeszteni, ezeken van a hangsúly.

Miklós Noémi, 2014.04.21.

Fotó: Bugár Máté

 

Podcast#007, Biostól a HAANGnak:

Kapcsolódó események:

Vélemény, hozzászólás?