DNte

cover
fotó:Losography

DNte-val, azaz Karsai Norberttel beszélgetünk, aki – rá jellemző módon – nemrég tért haza a tengerentúlról, de már tervezi a következő hosszabb tripjét, valahova máshova.

 

LO: Hogyan lehetne leírni a zenédet azoknak, akik még nem találkoztak vele?

KN: Volt egy nagyon jó írás a lemezeimről. Science fiction, futurespacy, chill, wonky, electro, galaxis, csillag, űr, idegen… hat-hét-nyolc jelzőt egymás mögé tettek és az volt az. De azt is írták amúgy, hogy nagyon egyedi, ami egyben a legerősebb és a leggyengébb tulajdonsága a lemezeimnek, mert nem nagyon lehet őket kategorizálni, nem lehet azt mondani, hogy mondjuk a lo-fit, a dubot, vagy xy kategória zenéit kedvelő emberek fognak rájuk felfigyelni. A célközönség igazából változó. Ami nagyon univerzális, azt nagyon nehéz befogadni, másrészt meg kell érni rá, hogy valaki igazán élvezni tudja. Valószínűleg azoknak az embereknek tetszik akik szintén univerzálisak, nem is tudom, hogy ezt meg lehet-e másképp fogalmazni.

 

LO: Meg tudsz nevezni számodra univerzális alkotókat?

KN: Dorian Concept, vagy Shigeto, ők például nagyon jók, vagy például Mo Kolours is. Még aki nagyon jó szerintem Amon Tobin, bár ő nem nagyon aktív mostanában. Nekem a Ninja Tune istálló alatti előadók jönnek be, ott vannak olyanok, akiknek a zeneiségével leginkább tudok azonosulni. Magyarokat direkt nem említek, mert nem akarok részrehajló lenni, de vannak jók köztük is.

 

LO: Ha visszanézel, meg tudnád határozni mit fogyasztottál mi után? Emlékszel mi mit követett, vannak éles kontrasztok?

KN: Nálam ez nem így működött, nem lineárisan. Én hip hop-pal kezdtem anno és a mai napig írok zenéket magyar hip hop előadóknak, jó pár ilyen van. Persze nem minden esetben derül ki, hogy én írtam, de ez nem is baj, nem ezért csinálom. Ez a műfaj inkább szöveg-centrikus, nem az alapon van a hangsúly, én meg élvezem amit csinálok. Írok rap zenéket is alapból, így ha valakinek megtetszik és rappelni szeretne rá, akkor miért ne.

16 éves koromban a Junkies szövegei nagyon tetszettek. Lázadó tinédszer voltam én is, ezért is fordultam akkoriban inkább a szövegcentrikus műfajok felé. A hip hopnál a Felkelő Nap Lovagjaitól kezdve a Punnany Massifon keresztül sokan nagy hatással voltak rám, Akkezdet Phiai, Bankos, Cadik, és még jó páran. Ekkor kezdtem rap zenéket csinálni, de idővel egyre inkább korlátozva éreztem magam a hiphop keretein belül, egysíkúnak éreztem, ezért kezdtem el szép lassan elektronikus zenéket csinálni, és ez azóta is folyik. A szövegírás sem áll távol tőlem, és van rá esély, hogy egyszer könyvet is írok, de a zene egy sokkal mélyebb, intenzívebb nyelv, amivel jobban ki tudom fejezni a gondolataimat.

J Dillától kezdve Flying Lotuson keresztül sokan hatottak rám. Pont most találtam meg takarítás közben egy 2005-ös zenémet, botrányosan szar meg jó is egyben. Érdekes egyvelege dolgoknak. A hangzás tényleg szörnyű volt, de sokrétű, sok különböző hangszer szerepelt benne.

150106_2007_MBM9783

LO: Szerinted sikerült megtalálni a saját, egyedi hangzásod?

KN: Amikor Berlinbe költöztem, részt vettem a Finest Ego Beat Challenge-en, amin harmadik helyezést értem el, ez az ottani zenei élet impulzusaival együtt egy erős lökést adott. Onnantól kezdve mentek a koncertek és ezáltal belefolytam az ottani zenei közegbe. Az egy nagyon jó élmény volt. Berlinben a zeneiségem „fémes” irányba mozdult, valószínűleg a város atmoszférájából adódóan.

A jazz-zongoratanárom volt az egyik legnagyobb befolyással a zeneiségemre. Ő mondta mindig azt, hogy az a legfontosabb, hogy a saját egyéniségedet tudd kifejezni a zenében. Hogyha ez nincs meg, akkor tök mindegy, hogy mit csinálsz, tömegtermék leszel. Sosem az a lényeg, hogy minél többen megvegyék a lemezt, hanem hogy amit gondolsz vagy érzel, olyan köntösben tudd előadni, amiben te éppen aktuálisan vagy. Én úgy érzem, hogy sikerült egy DNte-s hangzást kialakítanom.

 

LO: Azt meg tudod mondani, hogy zenei eszközökre nézve ez mit is jelent pontosan?

KN: Nekem az összkép a hangsúlyos a zenében. Mindig arra törekszem, hogy ami van – mármint „ott bent” – azt minél jobban le tudjam képezni. Az uccsó lemezem például egy kísérlet eredménye, a készítése alatt épp a „tudatos álom projektemet” csináltam. Az álmaimban megjelenő zenéket próbáltam áthozni és leképezni a valóságban. Hellyel-közzel sikerült is, persze nem mindenhol, mert azért nem volt ez olyan egyszerű, de nagyjából okés lett. Szerintem a legutóbbi  lemezem az eddigi legjobb. Bár valószínűleg minden előadó ezt mondja .

 

LO: Ha visszanézel a régi melóidra, fel tudod mérni, hogy mikor fejlődtél a legtöbbet?

KN: Amikor nem Magyarországon voltam. Mondjuk a Moments EP-nél. De ahhoz képest az utóbbi Nightly is nagyon más. Ott nagy változás és fejlődés van. Még a Wake me up előtt voltak kis dalszórványok fenn a neten, az is tök új volt. És ez mind külföldhöz köthető. Új impulzusok épültek be mindbe.

 

LO: Számodra a zene  vezérfonal, vagy inkább csak energia levezetés?

KN: Eddig csak a zenével foglalkoztam aktívan, emiatt kizárólag csak ebben éltem és nem volt fontos – mint zenésznek – hogy „éljek”. Ez egy idő után megfordult, szóval most élek és a zene csak benne van az életemben. Ez egyfajta felfogás-váltásra utal, az ember hozzáállása változik meg és ezzel együtt változik minden. Ha csak a zene van és semmi más, nincs értelme az egésznek. Ha minden más is értelmet nyer, az más köntösbe helyezi a zeneiségedet is. Például ezért van óriási különbség a Moments és a Nightly albumom között, mind hangszerelésben, mind koncepcióban. Törekszem arra, hogy napi 4-6 órát a zenével foglalkozzak, de ha esetleg mégsem jön össze, akkor sincs már az a befeszülés, tudod.

150106_1952_MBM9733

LO: A produktivitás vs. minőség kérdése nálad hogyan alakul?

KN: Régen az volt, hogy állandóan aktív voltam és kreatív, most szintén megvan ez a két tényező, de nincs már benne az a szélsőséges megszállottság. Képes vagyok egy-egy etap közben felállni és elmenni kajálni. Régen ilyen nem volt. Azt gondolom, hogy már nem a zene irányít, hanem én irányítom a zenét. Szerintem ez inkább tudatosság kérdése, bízom önmagamban, hogy képes vagyok minőséget produkálni.

 

LO: Melyik áll közelebb hozzád, a mix készítés vagy track írás?

KN: Maga az egész folyamat. Nem tudom elválasztani, mind a kettőt máshogy szeretem. Ha választani kéne, akkor talán a produktív alkotási folyamat.

 

LO: Megvalósult / Jövőbeli célok?

KN: Volt szerencsém több városban is élni , ennek nagyon örülök, ez az egyik olyan célom volt, amit mostanra kipipálhatok. Rengeteg különböző keretrendszerrel találkoztam és ennek köszönhetően szélesedett a látóköröm. Budapesten a nem mindig működik minden zökkenőmentesen, ezért is jó néha kiszakadni.

Most épp egy 3 darabból álló, limitált szériás bakelit EP-sorozatot tervezek megvalósítani, amin a saját zenéim mellett olyan emberek remixei lesznek hallhatóak, akik mind nagy hatással voltak rám. Ez egy éven belül jelenne meg egy vagy több különböző kiadónál – ez számomra nem annyira lényeges. 7 inch-es single-ekre gondoltam, amiket az ember utána össze tud pakolni. Összekapcsolódó koncepció lesz, egyik lemez épül a másikra, egy gondolatot fognak egy egybefüggő munkaként végigvinni. Meglátjuk.

Lázár Orsolya, 2015.07.07.

Fotó: Bugár Máté

 

Podcast#056 DNte-től a HAANGnak:

Kapcsolódó események: