Eensdenkend

eensdenkend_cover

A drone ambient zenészek maroknyi hazai csapatát erősítő Kalamár Ádám zenéit hallgatva előttem egy por és füst közül felsejlő elhagyatott metropolis képei jelennek meg. Elindulok valami felé, amitől tartok, mégsem félek. Bizonytalan lépteimet Eensdenkend zenéi kísérik.

 

MFM: Ahhoz képest, hogy nagyon fiatal vagy, már jó pár album áll a hátad mögött. Hogy kezdted és merre tart az alkotói utad?

KA: 2009-ben, 17 évesen kezdtem el az első The grey field project című ambient projektemet, amelyben 5 albumot készítettem. Az Eensdenkend névre 2013. végén váltottam, az Aeon című albumba már csak az általam legjobbnak ítélt alkotásaimat tettem, elkerülve a korábban jellemző minőségi ingadozást.

 

MFM: Honnan ez a leírhatatlan név?

KA: Az Eensdenkend holland nyelven “azonos gondolkodást” jelent. Ezzel arra szeretnék utalni, hogy új név alatt is ugyanazzal a filozófiával, látásmóddal folytatom az alkotást, amivel annak idején elkezdtem.

 

MFM: Hangszerekkel csinálsz szívesebben zenét, vagy mintákból?

KA: Inkább hangszerekkel, főleg gitárral. Ha mintákkal dolgozom, akkor leginkább arra törekszem, hogy azok minél sajátosabbak legyenek.

 

MFM: Ez vonatkozik a Birds of Kosovo nevet viselő projektedre is?

KA: A Birds of Kosovo-nál mondjuk több hangsúlyt fektetek az elektronikus alapokra, de abban a projektben is próbálom fenntartani az analóg hangzást pár retro szinti vagy dobgép mintával. Egyébként a BOK gondolata akkor fogant meg, amikor remixeltem egyik csoporttársam zenéjét, mindig is nagyon szerettem ezeket a downtempo stílusú számokat, és nagyon sok inspirációt gyűjtöttem Justin Broadrick – Pale Sketcher című munkájából. A Lightcatcher EP debütálását hónapokkal ezelőtt bejelentettem, de sok más dolog közbejött és emiatt egy kicsivel később készültem el az albummal. Szóval a lemez hivatalosan december 22. óta nyilvános.

 

MFM: Nálad a zene fájdalomból születik vagy örömből?

KA: Sok számom született fájdalomból. De legalább ennyi azért, mert fűtött az alkotási vágy. De biztos vannak olyan zeneszerzők akik örömteli emlékekhez nyúlnak vissza, hogy ebből inspirálódjanak.

 

MFM: Milyen eszközöket használsz a zenekészítéshez?

KA: A szerkesztéshez Ableton live 9 daw szoftvert használok, soft synth pluginokkal, legtöbbször Absynth 5 és ANA szintiket. Masterhez ott a T-racks és az Izotope Ozone. Van egy Behringer umx25 midi vezérlőm, egy Korg ax300g multieffektpadom gitárhoz, egy Squier Showmaster HSS elektromos gitárom és egy Danelectro basszusgitárom.

 

MFM: Netlabeleken és közösségi oldalakon keresztül el lehet érni a stílusod valódi közönségét?

KA: Kezdőknek, ezek a mindenki számára elérhető felületek, a netes rádiókkal, stream szolgáltatókkal karöltve nagyon sok segítséget jelentenek a promócióban. A visszajelzések alapján ezt a vonalat járható útnak tartom.

 

MFM: Vannak zenei példaképeid?

KA: Akiknek a munkássága manapság nagyon inspirál,  Justin Broadrick, Michael Gira, Colin Stetson, Tim Hecker, Jarboe, Brian Eno, Moesko és Matthew Robert Cooper. De igyekszem a saját hangzásvilágomat kialakítani.

 

MFM: Ez a zene az egyéniségedből fakad, vagy a drone csak egy stílus, amiben otthon érzed magad?

KA: Úgy gondolom, mindkettő. A zene lélekből és ösztönből jön, mindenképp benne van az alkotó személyisége. Alapvetően azért találom varázslatosnak ezt a műfajt, mert hallgatónként változhat a zeném mondanivalója.

 

MFM: Melyiket érzed a legjobban sikerült dalodnak?

KA: A Vándorló gondolatszilánkok-kal vagyok a legjobban megelégedve. Talán azért, mert e szám hangzásvilága az amihez a legeslegjobban tudok kötődni mind közül.

Musicformessier, 2015.01.08.

 

 

Podcast#042 Eensdenkend-től a HAANGnak:

Kapcsolódó események:

Minden vélemény számít!