LivingTotem

lt_webcover

Az indusztriális zene az elektronikus zenei műfajok egyik legkorábbi formája. Nem csak zenei műfajként indult, egyfajta lázadást jelentett a popkultúra és a tömegtermelés ellen, melynek fontos eleme a megbotránkoztatás mellett a gondolatébresztés volt. Kortárs formájában leginkább a tiszta zaj, erős ritmus, ipari hangzás és speciális effektezés jellemzi. Az ipari zene illetve a dark ambient hazai, jeles terjesztőjének /IpariSzakadárok, IndustrialFusion/, Gulyás Andrásnak ezúttal LivingTotem alteregója és az ő munkássága kerül górcső alá.

 

HAANG: Milyen néven találkozhat veled a közönség?

LivingTotem: DJ Kraak, LivingTotem, Panoramic Barrier, ezeket csinálom.

 

H: Melyik művész-éneddel beszélgetek most?

LT: LivingTotem.

 

H: Hogyan és mikor kerültél közel az elektronikus zenéhez?

LT: Ezek az én kérdéseim…

 

H: Gondolom, a filmedre célzol, amit az ipari zenéről készítetek, és amiben riporterként is közreműködsz. Erről is szeretnélek még majd kérdezni. Akasztják a hóhért…

LT: Igen arról. Napközben építésvezetőként dolgozom, éjszaka „zenélek”, a szabadidőm egy jó részében pedig a filmet készítjük. Ez valószínűleg annak a következménye, hogy sokáig sámán robotok neveltek egy olajkitermelő őserdőben… A kérdésre visszatérve: nehéz erre válaszolni, szerintem óvodás koromban hallottam először a rádióban elvétve elektronikus zenét, és amiket a faterom rögzített kazettákra: Jean Michel Jarret, Kraftwerket, ahogy akkoriban mondtuk: „űrzenéket”.

 

H: Mikor kezdtél el te magad készítgetni dolgokat?

LT: Jóval később, 2006-ban. Akkor vettem az első kütyüt /Korg Electribe MX, előtte csak dj-ztem, ja és Depeche Mode remixeket csináltam. 13-14 évesen magnószalagon ollóztam össze magamnak a számokat. A Depeche Mode volt az első zenekar, amelyik nagy mennyiségű remixet adott ki, de én csináltam újabb verziókat. Volt a Depeche Mode klub a PECSA-ban 1987-től, minden hónapban egyszer, vasárnap délután öttől tízig. A bulikon Fatman csinálta a kistermet, 1993-ban ott kezdtem dj-zni. Akkor még techno wawe-nek hívták a műfajt. Kezdtek rádöbbenni az emberek, hogy nem csak a D.M. nyomja az elektronikus zenét, hiszen itt volt már a SkinnyPuppy, Front 242, Nitzer Ebb, Front Line Assembly, Die Form.

1

H: A LivingTotem projekted miről szól?

LT: Ez egy modern rituális tánczene. A LivingTotem zenéjének lényege, hogy az energetizáló ütemképletek segítségével a hallgató mélytudatában fejt ki hatásokat a kozmikus erők felélesztésére. A főbb hatások ebben a The Klinik, SkinnyPuppy, PortionControl, Lassigue Bendthaus, Imminent Starvation, This Morn Omina zenéiből értek.

 

H: 2014-ben az UH Demo-n tűntél fel. Azóta hol energetizálódhatunk a zenédre élőben?

LT: A Kis Á-ban (ami még maradt belőle), néha a MÜSZI-ben, esetleg az R33-ban. Nagyon kevés a lehetőség manapság, ennek egyik oka az állami támogatás hiánya az underground zenei színtéren is. Ez nálunk vágyálom, nem úgy, mint Németországban. Itt a régi ipari épületeket lebontják, hogy helyette lakópark épüljön, tőlünk nyugatra ezek kulturális központok lesznek a legmodernebb technológiával felszerelve.
Egyébként külföldön is fellépek. Például a BIMfest-en voltam decemberben. Korábban a SCHLAGSTROM! FEST-en. Szívesen játszanék az Berlin Atonal fesztiválon és a Machinenfest-en, ami főleg ipari zenei live-act és live-set-ek felhozatala három napig.

 

H: Hogyan készül a zene? Sokáig érleled, vagy egyszerűen felveszed az improvizációidat?

LT: Nálam a ritmusképlet kialakítása a legfontosabb. Ezzel kezdek és utána jön a bass-line és a többi rész. Rengeteget javítok, van hogy megcsinálok egy számot egy nap alatt, de előfordul, hogy már ott van két éve és egyszerűen nem tudok továbbjutni. Egy része megvan, és nagyon jó, de túl jó ahhoz, hogy folytassam, nem tudok már mit hozzátenni, de önmagában nagyon „minimál”, nem elég. Van, amikor egyszerre ledarálok egy számot. Megyek haza a rádióból (A Tilos rádió, ahol a Vákumcsomagolt Hegyilevegő című műsort készíti a szerk.), és beugrik valami, vagy egy buli után hazaérve azonnal megcsinálom és jó. Szeretek kísérletezni. A zeném kicsit átment egyfajta törzsi hangzásba, ugyanakkor megtartottam az ipari hatásokat is. A kütyük működtetéséhez teljesen máshogy állok hozzá, mint a hozzáértők, mert autodidakta módon tanultam meg a kezelésüket. Ha tudsz zenélni, akkor „harmóniákat” akarsz létrehozni, bizsergetni az embereket, én pedig azt szeretném, hogy olyan legyen a zeném, mint bezúzni egy ablakot. Nekem a nyers erőből jövő dolgok jönnek be.

 

H: Ipari zenében is lehet harmónia, és úgy vettem észre, hogy mostanában a te zenéidben is van.

LT: Igen, sajnos kezdem kapiskálni a zenét. Próbálom elfelejteni a tudást, ezért néha új gépeket, kütyüket veszek, hogy ne tudjam, melyik „poti” mit fog pontosan megszólaltatni.

2

H: Mi inspirál az alkotásban?

LT: A partik, a fények. A barna fény a kedvencem.

 

H: Az analóg, vagy a digitális áll hozzád közelebb?

LT: Mindkettő, a Panoramic Barrier analóg, a LivingTotem pedig digitális. Két projekt két zene, nem akarom keverni a projektjeimet.

 

H: Hogy élnéd meg, ha egy hónapra elmenne az áram az egész világon?

LT: Hát az halál lenne…annak mondjuk örülnék, ha nem lenne net, de ha a kütyük nem működnének, az borzalmas lenne. Bár a zenélés miatt muszáj online lennem igazából semmilyen más kommunikációra nem használom az internetet. Ma már hiába adsz valakinek egy flyert. azt sem tudja, mire jó, de ha nem vagy fönt a Facebookon, akkor NEM VAGY.

 

H: Mik a jövőbeli tervek?

LT: Az új lemez, amit egy orosz kiadóval (Advoxya Records) adunk ki. Sajnos ahhoz a három négy labelhez nagyon nehéz bekerülni, akik igazán számítanak. DaftRecords, Sleepless-Records, HANDS vagy az Ant-Zen, éppen ezért most menedzsert keresek, az a gyenge láncszem az „együttesemben”. Fontos tervem még a nyári bulim, 10 éve zenélek, ennek kapcsán szervezek egy bulit, ahol terveim szerint sok ismerősöm fellép majd.
A filmünket is akkorra szeretnénk befejezni. Ez a magyar ipari zene kísérleti és elektronikus formáiról szól 2012-ig. Remélem, hogy idén be tudjuk fejezni, de néhány interjú még hátravan.
Van még egy érdekes formáció a Bodysoma-val. Ők body suspension-t adnak elő, én meg zenélek hozzá. Ez a műfaj érdekes kihívás számomra. Ez egy elég szélsőséges szubkultúra, amit nem sokan tudnak elfogadni, de mi inspiráljuk egymást. Nekik készítek új anyagokat.

 

H: Mondj egy bölcsességet zene kapcsán, amiről te juthatsz eszébe az embereknek.

LT: Vegyél kütyüket, kísérletezz, próbálj a valóságban élni, ne a virtuálisban. És vásárolj eredeti lemezeket!

 

 

HAANG, 2016.02.26.

Fotó: Bugár Máté

 

 

Exklúzív track LivingTotemtől a HAANGnak:

 

Kapcsolódó események: