Modeo

c

Sok-sok éve. Psystem Error partysorozat, Igor Do’urden,  aszimmetrikus techno. „A gyártelepi piszkos, mocskos hangulat keveredett az industrial technos vonallal”, ami 2002-ben több, mint újszerű volt. Ez az irány rendületlenul maradt: aszimmetrikus tört. Nem vitás, szerelem volt első hallásra. Progresszív house, dnb, Uk garage máig fellelhető zenéiben, hűen megőrizve a rajongást a fő tendencia iránt. Egy ismerősnél (“köszönet Ottonak és Safinak”) tanult keverni, jungle-lal kezdték. Sándor Máténak azaz Modeonak, Reason futott elsőként a gépén.

A Good Looking Records előadói ösztökélik. Minden nap liquid dnb-szel indít. „Sokkal jobb, mint a kávé”– vallja és mivel általában reggel 5-ig, 6-ig írja a zenéit, az ébredéshez bizony kell a koffein. Esetében ezt a liquid funk háttérzajai, hangszeres rétegei és nyugalma együttesen árasztják. A napot aztán Deep Mix Moscow Radioval zárja, ezek szép keretes szerkezetet alkotnak. Tervezett, vagy akár random császkálások alkalmával  vesz fel zajokat, zörejeket házon kívül és belül egyaránt. Tavaly nyáron órákat töltött a Dreher Sörgyár területén fürkészve a zúgást, zsibongást, csörömpölést, de simán otthon a garázsban, spájzban is rögzít hangokat. Ezeket Abletonnal tekergeti, majd fűszerezi a Native Instruments Absynth nevű plugin-jával.

Minduntalan éhes az írásra. 10 hónapja jelenteti meg munkáit, első megjelenése a Paragon EP volt, a Sonntag Morgen nevet viselő olasz kiadónál. Ezt követte az Isimura, a Labrytnhnál. Első albumát a Subsist Records masterelte, majd adta ki Razan’s City címmel. Az ide készülő trackeket másfél héten át minden nap próbálta egyre finomabbra hangolni. „Akkor jó egy track, ha te is tombolsz rá és hogyha nem érzed, akkor ott kell hagyni, nem szabad vele foglalkozni.” Immár több, mint egy éve látott neki a Loudness Contourként emlegetett saját podcast-sorozatának, mára a széria ötödik fejezete is kijött. Nem tud leállni. Legfrissebb projectjében egy berlini lánnyal, Zili Veevel társult.  Azt próbálgatják, hogyan illeszkedik a vokál a garage és az industrial techno forgatagába. További kollaborációk pedig Balatroval várhatóak. Legutóbb a Kontrában játszott és legközelebb is ott hallhatjuk. Mindkét esemény a Selection Sorted brigád szervezésének köszönhető.

Inigo Kennedy és Xhin az elsőszámú kedvencei. Majd kiugrott a bőréből, amikor kiderült, hogy Etapp Kyle, Electric Indigo és Surgeon mellett, a szingapúri producer játsza a zenéit Berlinben és Lengyelországban, olyanokat is, amik még meg sem jelentek. Az említett offbeates vonalat nem meghazudtolva Patrick Skoog és Dadub folytatták a sort.  Zsámbéki barátai révén ismerte meg anno Krush zenéit, (“köszi Gabi”),  ez egy meghatározó momentuma a zenéhez való viszonyulásának.  A sci-fi filmek, a mangák, a japán minimalista, de a cyber világ, a tradíciók az új technikákkal egyaránt mind-mind hatást gyakorolnak rá. Az itthoniak közül zömében Balatro, Percut, Ohmikron és Gabeen szólnak nála.

Nem tukmálja magát, nem egy érdekember. Egy évre északra ment. A Belgiumban töltött hónapok maximálisan feltöltötték, lehetőségekben nem volt hiány és miután összehozta az élet egy techno szcénában mozgó korabelivel,  nem sokkal később egy zártkörű buliban, egy tóparti kenuház teraszán találta magát. Ez volt élete első live-setje.  Amióta visszajött, eléggé szanálja a partykon való megjelenést. Az A38-on, a Külvárosi Techno rendezvényein és a Technokunston bármikor előszeretettel lépne fel. Ha pedig már elképzeléseknél járunk, ide kívánkozik, hogy a zene és a jövő kapcsolatáról alkotott képét idézzem: “Szerintem 2020-ra a gépek és programok segítségével, egyszerű teremtő gondolatokkal tudjuk majd feleleveníteni azokat a hangokat, amikre gondolunk. Az agyunk által korábban azonosított és kódolt hangokat képesek leszünk egy gépen keresztül közvetíteni a közönség számára, és ha kell  Wagner Walkürjét is előadni. A techno pedig az abstract hiphop/UK garage/dub/break beat/dubstep ütemekkel, stílusokkal fog  keveredni, vagy már keveredik is, ki tudja mióta, a tört ütemek sokkal inkább előtérbe kerülnek majd, a classic techno ritmusképleteit befolyásolva.”

Nem kíván ipari mennyiségben termelni. „Kell, hogy legyen csend.” Legyen egy szünet, legyen egy várakozás. Legszívesebben szuperképességekkel lenne felvértezve, hogy fel tudja oldani a bezártságot, az önzőséget, a féltékenykedést és igenis verbuválná a népet, hogy közösen tovább tehessenek az itthoni zenei kultúra fejlődéséért. Személyes utópia? Ezen nem agyal, csak úgy beleél. “Élni szebb, mint jó.”  Fodor Ákostól idéz.

Miklós Noémi, 2014.05.29.

 

Podcast#014, Modeotól a HAANGnak:

 

Kapcsolódó események:

Minden vélemény számít!