Myamo

10533082_10201368052518419_796113498_o

Myamo-val a Castro Bistroban találkoztunk, ahol pár perc koncepcióismertetés után bele is kezdtünk a beszélgetésbe.

Szakács Ábel, aka Myamo a multiplayer játékok megszállottja, szoftverekkel operáló producer, Média Designt végzett a BKF-en. Zeneileg összeszedett, jó kooperatív tulajdonságokkal rendelkező, az absztakt hiphop és purple irányzatok felé tendáló hangzással.

Az első saját magának feltett kérdés így szól: honnan jön a név? „Van egy számomra nagyon kedves norvég előadó, Binaerpilot, ő volt az első elektronikus zenei producer, akit hallgattam. My Amore Lucile című számának a rövidítését használtam screen name-ként különböző multiplayer játékokban, ami az évek során alakult/rövidült Myamo-ig.” Az első elektronikus előadó felbukkanása irányít minket a korai muzikális emlékekhez, amiket apja bakelitjeihez köt. A kérdés, hogy hatással volt-e a zenéjére? “Konkrétan nem emlékszem, mi volt az első lemez, de persze megvannak, miket rakott fel édesapám anno”(Kaláka együttes, Deep Forest, Pink Floyd, Deep Purple). Amennyiben a Kaláka volt az első, úgy gondolom nem befolyásolta a stílusomat.”

Mért pont a zene?

Amikor rátaláltam az elektronikus zenére nagyon tetszett, hogy kvázi a semmiből, anélkül, hogy bárminek fizikailag meg kéne valósulnia, születhet érték. Ez mindig is vonzott, ugyanúgy a grafikában és a programozásban is.”

Világa sajátos hangzású, bár előfordul, hogy az aktuális kedvenc előadó stílusjegyei hatással vannak a készülő dalra. A baráti kritika is közrejátszik a munka során. A végeredmeny Ábel véleménye szerint nem minden esetben törekszik a tökéletességre. „Elsősorban laikusoknak írom a zenét, de a technikai visszajelzés nagyon fontos, ezért is küldöm a félkész projekteket a barátaimnak, akik szintén producerek. Amikor elkészült, kiteszem az oldalamra ahol bárki meghallgathatja a kész számot.”

A születés folyamata mostanra konstruktív zeneszerkesztéssé alakult, a korábban inkább expresszív, a pillanatot megragadó folyamatok már- már háttérbe szorulnak. A technikai fejlődésből következően, lassabb munkatempó alakult ki nála, ami nem zárja ki, ”hogy egy- egy átdolgozott éjszaka alatt elkeszüljon egy szám. Általában szórakozásból alkotok, most egyre gyakrabban, különböző remix- felkérések és kollaboratív munkák miatt, de közrejátszik a purple stílus is ami most nagyon inspirál. Sok projektem áll befejezetlenül, ami nem jellemző. A befejezetlen zenéimet általában akkor veszem elő, amikor nincs ihletem. Ilyenkor nem a projekt befejezésére, inkább a használható részletek kidolgozására, újraépítésére törekszem.”

A kezdetekből maradt az FLStudio, a Hiphop eJay pedig az első próbálkozások fontos példái közé tartozott. Myamo improvizatív hajlamai mostanra a Danada Cry formációban teljesedtek ki, ami a Farbwechsel kiadónál Route 8- tel egy kazettán jött ki, kollaboratív netes megjelenése pedig a MadHop- nál látott napvilágot Ganju- val, Slow Down néven. Munkáit leginkább a budapesti Lärm club- ban és a Dubphase bulikon tudná elképzelni, ahol a fontossági sorrendet betartva a hangzás minősége az első. A hazai vonal kedvencei Iamyank, a Headshotboyz, baráti társaságából Skrude és LaserTasilo, Kong, Stas, Leap és a Visionary Mind Records– nál állomásozó Vitrion és Utero.

Az „analóg, vagy digitális?” kérdésre a  válasz frappáns: „Vonz az analóg, de nem hiszek abban hogy az analóg a digitális felett állna.” Ennek szellemében a diploma után számára egy hazai stúdiónál sounddesigner- ként, számítógépes játékokat zörejezni lenne az etalon.

Rigó Benjámin, 2014.08.14.

 

Podcast#024, Myamotól a HAANGnak:

 

Kapcsolódó események:

Vélemény, hozzászólás?