S-low Zsigri bé

cover

Cirka hat évvel ezelőtt jegyeztem le pár gondolatot, Morphology című albumának hallatán és sehogy nem értettem miért nem lett belőle filmzene. Valahogy akkor láttam ugyanis a Papírrepülők című magyar szerzeményt és az emlegetett zenét simán el bírtam volna képzelni akár ennek soundtrackjeként. Ugyanígy azon is eltűnődtem, hogy a – filmben Szabó Simon által előszeretettel gyakorolt – break tánc miért nem vált általános iskolai tantárggyá. Az tény, hogy máig az egyik legveszélyesebb és legösszetettebb mozgásforma a világon, de ha jobban belegondolok ezen jelzők ráhúzhatók a Burne me beatjeire is. A magyar hiphop szerves része, a Soulclap egyik oszlopos tagja és a Telep lényeges alkotóeleme, Slow.

Az ő sztorija valahol ott kezdődött, hogy egy 13. kerületi “számítógépes család”-ban nőtt fel nyolcadmagával. Internet, zeneszerkesztő progik, francia tagozatos zenei áltsuli, amik Zsigri Bálintnak nemcsak a zenei fundamentumokat biztosították, hanem egy olyan számára szerencsés környezetet, ahol mind gondolkodásmódja, mind tehetsége kibontakozhatott és nem utolsósorban érvényesülhetett. Aztán egyszer csak keze ügyébe kerültek a perkák. Egy rövid ideig Csepel egy elszeparált kis bunkerébe járkált, hogy többek között U2 és Nirvana számokat feldogozva a Haldokló Vízesés metálbanda dobosaként próbálhassa ki magát. Az “ADI korszak” – amit saját bevallása szerint már egy fokkal komolyabban vett  – terelte a metálból a rock felé. Az Alpha Dream Invasion-nel középiskolai gólyabálok mellett, a Rocktogonban ütötte havi rendszerességgel a dobokat. “Ez az az időszak volt, amikor mindenki elkezdett egy kicsit kinyílni és megtalálni önmagát.”

141223_1925_MBM8503

 

2006-ban a Roots & Routes országos tehetségkutatóverseny győzteseként, dj Bootsienak köszönhetően jutott ki egy hónapra Hollandiába, ahol egy 12 fős zenekarral zenélhetett. Látásmód-beli és életfelfogás-beli változásokon esett át.

Hazatérte után megannyi projektben kooperált. Bognár Szabival (SoulClap) audiovizuális mozgásszínházi perfomanszban perkázott, Kálmán mao Mátyás (Több technot a Parlamentbe, VJ Centrum) ötlete alapján koncepcionális vetítéseken, tánc előadáson szolgáltatták a zenét, a Majdnem társulat oldalán grafikusként ténykedett, Regős Ilona (Szkéné Színház) mellett pedig egy élő előadás zenei producere lehetett. Témái mindig a szituációk függvényében bontakoztak ki, akár atmoszférikus, grúvi, perkusszív vagy éppen népdallal átszőtt jelenetekről volt/van szó, zenéi mindig az adott mozgásra voltak szinkronizálva. Nem különösebben jelentett neki problémát a különböző vagy akár merőben eltérő hangulatokra való koncentrálás, ami pedig egyértelmű stabilitásra vall.

Nagyjából egy éve költözött haza Ausztriából, miután majd 3évet Niederösterreich tartományának Sankt Pöltenében aztán Bécsben töltött, vagy inkább az osztrákok és szülővárosa között ingázott. Az itthoni, de a bécsi koncertezések sem maradtak el, megélhetését azonban színpadtechnikai munkák és rendezvények szervezése biztosította. “Volt egy pici honvágy, meg nem nagyon tudtam felvenni az ottani ritmust, de valójában az lökött haza, hogy úgy éreztem kiüresedett kint az underground.”

141223_1930_MBM8512

 

Soul Clap Budapest

A zenekart Bognár Szabolccsal alapította több mint 4évvel ezelőtt. Ha azt mondod hallottál róluk, azt mondom őket magukat kell.  A Keleti Blokkban, egy progresszíven működő éjjel nappal nyitva álló összművészeti házban bérelt 30 m²-es kis terem a zenekar bázisa. A törzstagok mellett olykor vendégzenészekkel kísérelik meg ötvözni az ötvözhetőt. Nosztalgia a frissességben, egyfajta tudat alatti hatásmechanizmussal bebugyolálva, amit hallani, nézni, elejétől a végéig érdemes megélni. Olyan mintha a koncertjük alatt kapnák a legtisztább levegőt. Előadásuk nyugtat, érzéstelenít, éleszt de leginkább sodor magával. Egy biztos, hatása van.

 

Slow

A Slow projekt összes darabját 8éven keresztül őrizte, egyfajta expozícióként hagyta érlelődni a témákat. Folyamatosan termelt, de nem publikált. 2008-ban aztán a már introban is említett Morphologyval lépett színre, amit ráadásul egy azóta is családi ereklyének számító, videoton monitor /hangfal erősítőn kevert le. Ha albumait vesszük elő, a soron következő a Spaceology, a One zero és végül a Beatology, mind egy szálig a hiphop és a jazz territóriumai, túlzás nélkül hangrétegekből felépülő energiamezők.

 

Van egy vízválasztó, amikor felismerem azt, hogy egy zene már annyira komplex, hogy már csak tanulni lehet belőle. Vagy ha valami ezt nem éri el, akkor csak úgy meghallgatom, de nem feltétlen érzékelem, hogy szól valami.  Azt pedig megpróbalom hangmintaként újragondolni,  potenciális sample az egész világ jelen pillanatban. Mondjuk leülök barátnőmmel nézni egy filmet és lefut a főcímdal, akkor mindig hallom, hogy hova kéne egy que-t benyomni, hogy onnantól kimenteni 10másodpercet és ez meg is szokott történni – kapacitásomtól függően persze, de –  ezeket felírom, aztán visszatérek rá, először megpróbálom bakeliten megszerezni az adott zeneművet, h maximális minőségben bekerüljön, ha ez nem sikerül akkor kénytelen vagyok silány megoldásokhoz folyamodni, mint mp3 de túlnyomórészt nem alkalmazom, mert mindig sikerül addig ásni, amíg meg nem találom. Egyszer egy riasztó indított el bennem egy folyamatot, ebből született a dither.”

141223_2005_MBM8596

Legszebb emlékeként Madlib előtti fellépését hozza fel, még inkább azt a Trafó backstage-ében töltött pár percet, ahol hálája mellett kifejthette, mit is jelent számára a hiphop egy ekkora jelentőséggel bíró művészének munkássága.

Ha jelen, az ASAN felfedezettjeivel a Sör és Fű-vel való közös munkájuk közül az Odanézz, ami alig egy hónap alatt haladta meg a 10.000 playt. Legüdébb formációja a Four Cancer Mangoval, minden második héten a Központban csíphető el, a SoulClap eseményeket pedig érdemes elsősorban a közösségin keresni. Ha pedig jövő egy 100 darabos bakelit, valamint egy 50 példányos kazimegjelenés várható. Stúdiótechnika iránti szeretetét új stúdióelemek fejlesztésében tervezi kiélni. Addig viszont biztos nem áll le, amíg 6 élőhangszeres zenésszel össze nem hoz egy vonós és fúvós szekciós live actet. Szerintem meg azután sem fog.

 

Miklós Noémi, 2015.03.03.

Fotó: Bugár Máté

 

Exklúzív playlist Slowtól a HAANGnak:

Kapcsolódó események:

Vélemény, hozzászólás?