Skrude

Skrude970x400

Skrude, nevét egy sample pack nyomán választotta, és bár mögöttes tartalmat nélkülöz, sztorija valahol mégiscsak „csavaros”. Pár éve egy spontán ötlettől vezérelve kezdett zenét készíteni. A hazai trap vonalat is erősítő producer mára az imPro laborvezetője, egyre gyakrabban láthatjuk fellépni, nemrég pedig iamyankkal kezdtek közös footwork projektjükbe (6T), mely French Fries címen jelentette meg első EP-jét az ASAN-nál. Baráti Zoltánnal beszélgettünk eddig megtett útjáról, koszos beatekről és technikai megfejtésekről.

„Nagyon metálos voltam”

„18 éves koromig egyáltalán nem foglalkoztam zenekészítéssel, ugyan nagyon sokat hallgattam zenét – kezdi mesélni – egyre jobban kezdtem keresni a tört ritmusokat, a lehangolt gitárokat, hörgést, kiabálást és bármi amiben ezeket megtaláltam az nekem nagyon feküdt.” 

A Meshuggah ihlette korszak azonban nem teljesen nélkülözte az elektronikus zene világát. A hangulaton kívül a dalok energiaszintje is fontos számára. „…ezután hallottam először a dubstepnek ezt az észak-amerikai, torzított, durvább verzióját, aminek a súlya és energiája igazán megfogott. Konkrétan emlékszem az első számra (Downlink – Gamma Ray Burst). Teljesen letaglózott. Ott éreztem először, hogy ez nagyon érdekel – mondja, majd hozzá teszi – de igazából a KOAN Sound – Funk Blasterjével kezdődött minden. Számomra akkor felfoghatatlan volt, hogy ezek a hangok honnan jönnek. Még a feltöltés napján nekiálltam zenéket csinálni.”

Így keresett rá a legnépszerűbb zeneszerkesztőkre, és választotta elsőként az FL Stúdió akkori verzióját:

„Gondoltam ha Feed Me-nek jó volt, nekem is jó lesz.”

„Akkor kezdtem el ismerkedni az FL stúdióval, de nem úgy, és nem olyan tempóban fejlődtem, mint szerettem volna. Lehetőségem volt napi 8-10 órát is foglalkozni vele, de autodidakta módon és teljesen szervezetlenül. Nem tudatosan csináltam a dolgokat, és nagyon kevés pozitív visszajelzés is jött.”

Az első műfajváltást dupstepről glitch hopra részben ez, részben a technika indokolta. „Nem tartottam hosszú távon érdekes dolognak és megölte a készítés örömét, hogy hosszú időt vett igénybe a technikai megoldások kitalálása.”

„Fehérvári vagy te is?”

Felfedezte a magyar glitch hop szcénát és első számával Soundcloudon kereste meg Yankot.

„…Visszaírt egy pár soros kritikát, megköszöntem, hogy visszajelzett, hozzátéve, hogy főleg itt ahol lakom, Fehérváron nem nagyon van kivel erről beszélni. A következő héten személyesen is találkoztunk mert épp játszott, és az akkori rádióműsorukba is bekerült a szám. ”

Így hallott először az imProról is, mindez pedig akkoriban történt, amikor lelkesedése épp cserbenhagyni készülte őt.

„Főleg a sok negatív vélemény miatt az is eszembe jutott, hogy abbahagyom de a suli teljesen megváltoztatta a hozzáállásom. Az Abletonra való átállás is csak egy hétvége volt, elkezdtem tudatosan, koncepciózusan dolgozni.”

A lehető legkevesebb dologból kihozni a legtöbbet

A glitch hopot  neuro hop követte, majd a trap és a footwork.

„Igazából tudnék párhuzamot vonni köztük, ez pedig a hip hop. Hasonló groove-okkal építkeznek, nem feltétlenül hasonló tempón. A neuro is hasonló okok miatt maradt el, mint a dubstep. A technikai részével való munka elvett az alkotás öröméből.”

Az utóbbi egy évben ezek után már csak a trap és footwork maradt fókuszban. Az utóbbi időben viszonylag sokat pörög Myamoval, a vele való munkának egyebek mellett a közös fellépések/bulik a gyümölcsei

„Magas oktánszámú, minimalista, koszos. Engem az mozgat, hogyan lehet a legkevesebb dologból kihozni a legtöbbet.”

A leírás tökéletesen ráillik Mr. Carmack-ra akire sokat hivatkozik, hisz munkáinak első számú inspirálójáról beszélünk.

Ha megfog egy szám, azonnal megpróbálom visszafejteni, hogy az mitől működik”. A zeneszerzést egyébként nála ritkán előzi meg elképzelés, gyakran még tempó sincs, technikai tudása azonban nem szabhat gátat 1-1 menet közben jött ötlet megvalósításának. „Laborvezetőként nem engedhetem meg, hogy ha megkérdezik egy effekt működési elvét, akkor ne tudjak válaszolni. ” Ebben igazán magabiztos, így a technikai aspektus legtöbb kérdésünknél előkerül. „Igazából szerencsém volt. Megvolt a lehetőségem a gyakorlásra.” – mondja szerényen, és csak mellékesen derül ki, hogy ez milyen kemény és elhivatott munkát takar. Nagyon büszke is rá, hogy a suli elvégzésével bizalmat kapott AMBéktól „…ráadásul ez is járulékosan zene, amivel foglalkozhatok.” A rengeteg pozitív élmény mellett kapcsolatokat is itt kezdett el igazán építeni. A tanulmányok révén kollaborált Laser Tasiloval, és zenei ízlését és fogyasztását is formálta. „Ha valamilyen szociális norma nem követeli meg, hogy ne tegyem, akkor egész nap zenét hallgatok”. Mr. Carmack mellett most a Flying Lotus, Mono/Poly – Golden Skies EP-je az aktuális kedvencek, ezek mellett kérdésünkre, hogy kivel kollaborálna legszívesebben, Sam Gellaitry, King Henry, Jonwayne és Great Dane nevei kerülnek említésre.

„A marketing sosem érdekelt igazán”

Skrude a számok elkészültével egyszerűen közzéteszi őket, nem foglalkozik különösebben egyéni projektjének menedzselésével. „Csak kirakom, mert tetszik, és hátha másnak is fog. A 6T ilyen szempontból teljesen más, de ez Yanknak köszönhető.” Jövőbeli tervei között szerepelnek kollaborációk mind egyéni projektje, mind a 6T keretein belül, ez utóbbival pedig hamarosan új megjelenésre is számíthatunk.

Süki Ádám, 2014.10.22.

 

Podcast#032, Skrude-tól a HAANGnak:

 

Kapcsolódó események:

Minden vélemény számít!