ZOL (aka zoltan solomon)

akjkn to haang

A hazai dubtechno szcéna egyik rendíthetetlen misszionáriusa, megszállott producer és a Technodub Seance sorozat promótere Zoltan Solomon, akit a Tilos Rádióban djként szívott magába a repetitív elmélyülés. Ennek következtében, több mint tíz éve kutatja a jamaicai dub és a német techno szigor keresztezéséből született műfaj transzcendentális dimenziókapuit.

Bár gyerekkori álma szerint eredetileg filmrendező akart lenni, élete mégis a zene felé terelődött, amiben meghatározó volt a zenei általános iskola. Furulyázott, zongorázott és énekkarba járt.

A zene egy mélyebb dolog. A megmagyarázhatatlant, a megfoghatatlant, a legérzékenyebben közvetítheti.”

Alapvetően a ‘90-es évek partykultúrája és Naga akkori szettjei nyűgözték le annyira, hogy maga is aktív részesévé váljon a közegnek. Nagy Andrásnak köszönhetően a Tilosban saját műsorral kezdte a dubtechno népszerűsítését. A  Cökxpônban szervezett kis dubtechno estek, bár nem vonzottak nagy tömegeket, mégis elindítottak valamit.

A mérföldkövet Zoltan Solomon is a saját zenék írásával érte el. Kezdetben modern táncelőadások alá írt elvont ambienteket, majd pár éve, az addigra szép számúvá gyarapított lemezgyűjteménye utolsó darabjától is megszabadult, hogy teljesen a zenekészítésre koncentrálhasson. Kárpótlásul viszont feltehetett pár saját lemezt a polcra, most a negyediknél tart. Ebből kettő split, melyeken a Gesichtslose Frau (Jules Und Jazper* / Zoltan Solomon ‎– DÖRTIG EP / Ostwind) és a Tackle (Josh / Zoltan Solomon ‎– Ansitz EP / Catch&Release) című trackek kaptak helyet. A legfrissebb Zone című háromszámos EP-jére (Sinerec) a legbüszkébb, amit a kultikus berlini Hardwax lemezboltban is árultak.

“A cél, hogy olyan zenéket írjak, amik megmutatják azt a nem egzakt dolgot, amit nem lehet megfogalmazni, de a lényeg, hogy elvisz, kivisz a hétköznapi valóságból a végtelenbe.”

Saját live szettje a már megírt trackek csokorba fűzéséből épül fel, amiket a folyamatosan beépülő új számok tesznek változatossá. Krisz Deákkal közös Odum alteregójukkal, virtuál analóg és analóg eszközökkel kísérleteznek.

A dubtechno egy repetitív építkezés, amiben nagyon fontos, hogy a hangok milyen helyen és arányban szólalnak meg.”

Elmondása szerint sokaknak úgy tűnhet, hogy ez egyszerű, de egyáltalán nem így van és ezt szereti benne igazán. Önfeledt, jó mély basszusok és 120bpmes rituális lábdobok, illetve érzelmes, spirituális textúrák és a reggaeből kicsavart klasszikus hangok érzékeny konstrukciója, ami visszakacsint a jamaicai dubra és a német 4/4re, ráadásul multifunkcionális, bármihez lehet hallgatni. Legnagyobb inspirációként Sven Scheinhammert azaz Quantecet emeli ki a többi nagy öreg pl. Moritz Von Oswald, Atheus,és a Deepchord mellett.

A nagy példaképekről való beszélgetés mellett többször leszögezi, hogy neki leginkább a hazai dubtechno producerek és dj-k népszerűsítése és bemutatása a célja, a Krisz Deákkal  közösen szervezett Technodub Seance sorozat keretein belül. A széria többek között olyan tehetségeket mutatott már be, mint Kristoban, Garpo, Spyral, Benzon, Bernáth Péter&Naga (Lost Minute), Khalid (Akkult), Popovic, Urenga Dub, Royalvic(RTS.FM), Ohmikron, Doppler (The Grey Ring), Direktorz, David Schwertfeger, Tazmania, Neka.

A Technodub Seance célkitűzése a sok év fennállás során sem változott, hiszen az undergroundban meghúzódva ugyanazokat a kompromisszummentes értékeket képviseli és közvetíti közönségének, amivel az képes ráérezni és elmélyülni a dubtechno lényegében.

Varga G. András, 2014.12.18.

 

Podcast#040, Zoltan Solomontól a HAANGnak:

 

Kapcsolódó események:

Vélemény, hozzászólás?